عرشیان

خـــوش آمـدیـــد

عرشیان

خـــوش آمـدیـــد

عرشیان

وبلاگ عرشیان وبلاگی است برای قدمی به سمت خدا برداشتن و آمادگی برای ظهور حضرت مهدی(عجل الله تعالی فرجه الشریف) وعرشی شدن
باشد که در رکابشان سربازی کنیم.

پیوندها

1-  کسى که به یاد خدا باشد و هدفش جز رسیدن به او نیست.( سوره کهف، آیه 28)

2-  عاقل باشد حضرت على (علیه السلام) فرمود: بیشترین دوستى و خوبى‏ها در همراهى و دوستى با صاحبان عقل و درایت است.( غررالحکم، حرف الف)

3- مولوى داستان دوستى مردى با خرس را که مصداق بى‏خردان است به شکل زیبایى بیان مى‏نماید.( مثنوى معنوى، دفتر دوم، ابیات 1932- 2124)

4- خیانت کار نباشد

5- ستمکار نباشد

6- سخن‏چین نباشد

امام‏ صادق (علیه السلام) فرمود: از سه گروه بر حذر باش شخص خیانت‏کار، شخص ظالم، انسان سخن‏چین. زیرا کسى که به نفع تو به دیگران خیانت نماید، روزى خواهد آمد که به خودت نیز خیانت کند و شخصى که به جانب‏دارى از تو حق دیگران را پایمال نماید و عادت به ظلم پیدا کند بالاخره به تو نیز ظلم خواهد نمود و انسان سخن‏چین، همان‏طور که سخن دیگران را پهلوى تو مى‏آورد، سخن تو را نیز نزد اغیار خواهد برد.(بحارالانوار، ج 75، ص 229)

7- آن چه براى خود مى‏پسندد براى تو نیز بپسندد و آنچه را که براى خویش نمى‏خواهد براى تو نیز نخواهد.

رسول اکرم (صلی الله علیه وآله) فرمود: در مصاحبت و رفاقت کسى که آن چه را براى خود مى‏خواهد براى تو نخواهد، هیچ خیر و فایده‏اى وجود ندارد. (بحارالانوار، ج 71، ص 198)

علاقه انسان به دوستان احساسى پاک و لطیف است اما همواره باید عواطف با تعقل همراه باشند و از طرف دیگر باید مراقب دخالت غرایز دیگر، مانند غریزه جنسى در این موارد نیز بود

آنچه نفس خویش را خواهى حرامت سعدیا                            گر نخواهى همچنان بیگانه را و خویش را

8- قاطع رحم نباشد

امام‏باقر (علیه السلام) فرمود: پدرم امام‏سجاد (علیه السلام) مرا نصیحت فرمود که اى پسرم از رفاقت با کسانى که قطع رحم مى‏کنند بپرهیز زیرا من آنها را در قرآن شریف سه بار مورد لعن و نفرین پروردگار یافتم.( تفسیر نورالثقلین، ج 1، ص 45)

شخصى که با نزدیکان خود نتواند معاشرت و هم‏زیستى صحیح داشته باشد در حالى که آنان با وى از یک خانواده و فرهنگ و گوشت و خون مى‏باشند، چگونه مى‏توان انتظار داشت با غیر فامیل رفاقت صمیمانه داشته باشند.

9- عیب‏جو نباشد

امام‏ على (علیه السلام) فرمود: از رفاقت و نشست و برخاست با کسانى که عیب‏جو هستند و همیشه به دنبال نقاط ضعف دیگران مى‏باشند، پرهیز کن زیرا دوست چنین اشخاصى از ضرر آنان سالم نمى‏ماند و خود نیز طعمه عیب‏جویى‏هاى آنان خواهد شد.( غررالحکم، باب الف)

 

چگونه دوستانمان را برای رفاقت امتحان کنیم؟

در روایات راه‏هاى متعددى براى امتحان نمودن دوستان مشخص شده که عبارت است از: الف) در حال بى‏نیازى و فقر، دوستى او عوض نشود امام‏باقر علیه السلام فرمود: بدترین دوست کسى است که تو را به هنگام بى‏نیازیت حفظ کند و به وقت تنگدستى رها سازد.( میزان الحکمه، ج 1، ص 53)

حضرت امیر (علیه السلام) فرمود: «هنگام از بین رفتن قدرت انسان دوست از دشمن شناخته مى‏گردد»

سعدى گوید:

دوست مشمار آن که در نعمت زند لاف یارى و برادر خواندگى‏

دوست آن باشد که گیرد دست دوست در پریشان حالى و درماندگى‏

ب) به هنگام عصبانیت بدگویى تو را ننماید

امام ‏صادق (علیه السلام) فرمود: دوستى که سه بار از تو عصبانى شد ولى بدگویى تو را ننمود و کلام ناسزا از دهانش خارج نشد او را براى خود نگه‏دار.( بحارالانوار، ج 78، ص 251)

ج) به نماز اهمیت بدهد

قرآن مى‏فرماید: «اى اهل ایمان با آن گروه از اهل کتاب و کافران که دین شما را به بازیچه گرفتند دوستى مکنید. زمانى که شما نداى نماز بلند مى‏کنید آن را به مسخره و بازى مى‏گیرند زیرا آن قوم مردمى نادان و بى‏خردند.»( مائده، آیه 57)

سعدى در این باره گفته است:

وامش مده آن که بى‏نماز است

گرچه دهنش زفاقه باز است‏

کو فرض خدا نمى‏گزارد

از قرض تو نیز غم ندارد

د) اهل نیکى در هنگام سختى و راحتى انسان باشد

امیرالمۆمنین (علیه السلام) فرمود: «در سختى‏ها دوستان امتحان مى‏گردند»، (غررالحکم، حرف فاء لفظ فی). در این باره نیز سعدى زیبا سروده است:

جوانى پاکباز پاک رو بود که با پاکیزه‏رویى در گرو بود

چنین خواندم که در دریاى اعظم به گردابى درافتادند با هم‏

چو ملاّح آمدش تا دست گیرد مبادا کاندرین حالت بمیرد

همى گفتى در میان موج و تشویر مرا بگذار ودستِ یار من گیر

ه) هنگام زوال توانایى انسان دوستیش از بین نرود

حضرت امیر (علیه السلام) فرمود: «هنگام از بین رفتن قدرت انسان دوست از دشمن شناخته مى‏گردد.» ( غرر الحکم، حرف عین، لفظ عند)

و) هنگام به قدرت رسیدنش از احسان به دوستان خوددارى ننماید

راجع به علاقه نسبت به دوستان: علاقه و وابستگى به دوستان تا وقتى که موجب اخلال در برنامه زندگى و کارى انسان، مزاحمت با حقوق والدین، مشغولیت ذهن و ضعف اراده و عدم اعتماد به نفس و ضعف ایمان نگردد اشکالى ندارد، بلکه اگر در راستاى اصلاح و قوّت بخشیدن به این امور باشد بسیار خوب و مفید خواهد بود، البته بهترین سیاست در این مسائل همان طور که خود شما به آن التفات دارید میانه‏روى است و زیاده‏روى و افراط در آن موجب به وجود آمدن مشکلات ذکر شده خواهد گشت.

امام‏ على (علیه السلام) فرمود: از رفاقت و نشست و برخاست با کسانى که عیب‏جو هستند و همیشه به دنبال نقاط ضعف دیگران مى‏باشند، پرهیز کن زیرا دوست چنین اشخاصى از ضرر آنان سالم نمى‏ماند و خود نیز طعمه عیب‏جویى‏هاى آنان خواهد شد

دوستى‏ ها بر چند نوع است:

1- دوستى به خاطر خدا همانند علاقه به اولیاى دین و برادران ایمانى که منشأ آن منش دینى فرد و اعتقادات او است نه انگیزه‏هاى دیگر.

2- دوستى به جهت مال و جمال و یا کشش‏هاى غریزى دیگر.

نوع اول این دوستى‏ ها عبادت و از بهترین اعمال است. چنان که در احادیث منقول از اهل بیت (علیهم السلام) آمده است: هل الدین الا الحب آیا دین جز محبت چیز دیگرى است؟

نوع دوم این دوستى‏ ها چنانچه موجب سد راه خدا گردد و احیانا آدمى را به انحراف بکشاند، خطرناک ترین دام شیطان است که باید از آن پرهیز نمود و تنها آن را معبرى براى درک جلال و جمال خداوند قرارداد. ممکن است گلى زیبا انسان را فریفته و مجذوب خویش کند ولى عاقل کسى است که در وراى زیبایى گل‏جمال خالق گل راببیند و از این حجاب عبور کرده تا ملکوت را مشاهده نماید.

 

توجه ! توجه !

توجه به این نکته الزامى است: دوست و دوست‏یابى از نیازهاى واقعى زندگى است و داراى فلسفه خاصى است. اما آنچه مهم است این که در این راستا همچون دیگر جنبه‏هاى زندگى رعایت اعتدال لازم و ضرورى است.

به عبارت دیگر: علاقه انسان به دوستان احساسى پاک و لطیف است اما همواره باید عواطف با تعقل همراه باشند و از طرف دیگر باید مراقب دخالت غرایز دیگر، مانند غریزه جنسى در این موارد نیز بود.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">